Redakcja Weekend.Gazeta.pl ponownie jest przestrzenią dla publikacji eksperymentalnych i ciekawych. Tym razem wspólnie z Instytutem Reportażu prezentuje teksty o Warszawie z przeszłości, publikowane w parach z reportażami współczesnymi. Cykl „Ile jest wróbli w Warszawie?”, finansowany przez miasto stołeczne Warszawa, zakończy się spotkaniem otwartym z czytelnikami i czytelniczkami.
Wziąć znakomity reportaż sprzed lat i napisać na ten sam temat, ale kilkadziesiąt lat później – tak wyglądała zasadnicza idea nieszablonowego projektu publicystycznego, który ukazuje się na łamach otwartego serwisu premium – Weekend.Gazeta.pl. Zainicjowany przez Fundację Instytut Reportażu projekt „Ile jest wróbli w Warszawie” to przypomnienie pięciu warszawskich historii z minionej epoki (dwóch przedwojennych, trzech peerelowskich), publikowanych w parach ze współczesnymi tekstami, które napisali uznani reporterzy i reporterki, nawiązujący do miejsc i problemów poruszonych w tekstach teraz już historycznych.
Projekt, finansowany przez miasto stołeczne Warszawa, polegał na ogłoszeniu (wśród wybranych autorów i autorek) naboru pomysłów reporterskich na nowe ujęcie tematu poruszanego przez dany „historyczny” reportaż. Pomysły na tekst współczesny oceniało jury w reporterskim składzie Olga Gitkiewicz – Magdalena Budzińska – Mariusz Szczygieł.
Jury wybrało pięć pomysłów:
-
„Kic” – to reportaż Heleny Kowalik z 1978 r. o życiu w akademiku przy ulicy Kickiego, do którego swój reportaż-odniesienie napisał Paweł Łęczuk (
„Dansing Kic”);
-
-
„Syn” – o wyczekiwaniu męskiego potomka w czasach PRL-u – reportaż Barbary Łopieńskiej z 1977 roku i nawiązanie Bartosza Panka:
„Piotruś, Piotrek, Piotr”;
-
„Sądy” (premiera 26 listopada) – reportaż Olgierda Budrewicza z 1965 roku + współczesny reportaż Beaty Chomątowskiej („Świadek”) o tematyce sądowej;
-
„Jeden dzień w poradni” (premiera 28 listopada) – reportaż Wandy Wasilewskiej z 1933 roku i Oktawii Kromer pod tym samym tytułem, napisany obecnie.
Zdjęcia do współczesnych reportaży wykonał specjalnie na potrzeby projektu Maciej Jaźwiecki.
– Przyznaję, że jestem autorem tego pomysłu, bo uwielbiam, gdy młodzi idą śladami starych tekstów swoich koleżanek i kolegów po fachu – mówi Mariusz Szczygieł, reporter, pisarz i prezes Fundacji Instytut Reportażu. – Sprawdzić, jak dziś wygląda to, co opisywano 100, 60 czy 40 lat temu… To jak praca detektywa połączona z pracą archeologa. Warszawa jest inna niż rok temu, my sami nie poznajemy siebie sprzed dekady. Takie porównywanie naszego świata z przeszłością jest zawsze dobre dla przyszłości.
Cykl zakończy komiksowy „reportaż statystyczny”, który zawiera i zestawia dane o Warszawie z 1937 roku, z 1979 roku oraz współczesne. Statystyki – pokazujące zmiany w stolicy na przestrzeni niespełna stulecia – zebrał dziennikarz Gazeta.pl Kacper Kolibabski, a oprawę graficzną zapewniła graficzka Marta Kondrusik.
– Magazyn Weekend.Gazeta.pl to miejsce, gdzie czytelnik zatrzymuje się na dłużej, ceni dobrze opowiedziane historie i lubi, gdy opowiadamy o jego sprawach codziennych, miejscach, które są blisko niego. U nas szuka też oryginalnych treści, tematów, których nie ma w innych serwisach. Dlatego projekt z Instytutem Reportażu świetnie się wpisuje w nasz profil, a przede wszystkim odpowiada oczekiwaniom naszych odbiorców – mówi Anna Budyńska, redaktorka naczelna Weekend.Gazeta.pl.
Projekt zwieńczy spotkanie z czytelnikami 10 grudnia br. w Faktycznym Domu Kultury w Warszawie, z udziałem autorów współczesnych reportaży, czytaniem fragmentów i dyskusjami o „warszawskim reportażu”. Organizatorem spotkania jest Fundacja Instytut Reportażu, a poprowadzi je Mariusz Szczygieł.
Wszystkie reportaże będą dostępne na Weekend.Gazeta.pl -
tutaj.
***
Weekend.Gazeta.pl to nowoczesny i atrakcyjny wizualnie serwis premium, w którym publikowane są między innymi reportaże, pogłębione wywiady, rozbudowane sylwetki. Artykuły ilustrowane są wielkoformatowymi zdjęciami. To pierwszy tego typu magazyn w polskim internecie, który wyznaczył nowe standardy pisania i pokazywania jakościowych treści na rodzimych portalach.