Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE

2 grudnia 2025 / 12:56

Rekordowe „Pojutrze”– poznaliśmy laureatów 26. edycji Galerii Plakatu AMS

Rekordowe „Pojutrze”– poznaliśmy laureatów 26. edycji Galerii Plakatu AMS

Żaneta Wawrzynek zwyciężyła w 26. edycji Galerii Plakatu AMS, jednym z najważniejszych polskich konkursów poświęconych plakatowi społecznemu. W tym roku padł rekord – na konkurs napłynęło niemal 1500 prac, co potwierdza, że temat poruszył wyobraźnię projektantów w całej Polsce. W gronie laureatów znaleźli się twórcy w wieku od 28 do 74 lat, co pokazuje, że przyszłość da się projektować niezależnie od metryki.

Tegoroczny temat „Pojutrze” otwierał szerokie pole interpretacji i zachęcał twórców do zastanowienia się nad tym, jak może wyglądać świat za chwilę – zarówno w wymiarze społecznym, jak i technologicznym czy środowiskowym. Artyści sięgali po metafory, komentarze do bieżących napięć i refleksje o tym, co czeka nas tuż za rogiem. Wśród laureatów znaleźli się graficy o bardzo różnych wrażliwościach i doświadczeniach – od uznanych i utytułowanych po rozpoczynających swoją karierę: Lex Drewinski, Anna Kowalczyk-Nowak, Michał Łącki, Weronika Matyjek oraz Wojciech Mazur. Ich prace pokazują, że „pojutrze” może być niepokojące, przewrotne albo pełne nadziei, ale zawsze wizualnie odważne.

– Krótkie i prowokujące hasło 26. edycji Galerii Plakatu AMS: „Pojutrze” zachęciło do zrobienia projektów rekordową liczbę uczestników – wpłynęło niemal 1500 prac. Wśród plakatów, które członkowie jury zakwalifikowali do drugiego etapu, wiele było rozwiązań intrygujących i formalnie udanych, jednak zabrakło wśród nich zdecydowanego lidera. Dlatego jurorzy długo spierali się o to, której pracy przyznać główną nagrodę – mówi Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS.

Autorką oprawy graficznej tegorocznej edycji jest Natalia Bugaj – laureatka 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.

Partnerem wspierającym 26. edycję konkursu jest Turboposter, koło naukowe ASP w Warszawie. Tworzą je studenci i młodzi twórcy zainteresowani projektowaniem graficznym, plakatem i komunikacją wizualną. Koło powstało z potrzeby eksperymentowania z formą. Organizuje warsztaty, wystawy i akcje w przestrzeni miejskiej, a jego członkowie biorą udział w konkursach i projektach artystycznych.

Zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce w 2026 r., a wybrane prace będą również prezentowane na innych nośnikach AMS w przestrzeni miejskiej.

Wyboru laureatów/laureatek dokonało jury w składzie:

  • Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie;
  • Piotr Depta-Kleśta, grafik, ilustrator, doktor, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie, laureat prawie 100 konkursów graficznych;
  • Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS;
  • Grażyna Gołębiowska, dyrektorka pionu marketingu i sprzedaży, członkini zarządu AMS;
  • Mateusz Machalski, profesor ASP w Warszawie, projektant, typograf, wykładowca i badacz zajmujący się komunikacją wizualną i projektowaniem graficznym;
  • Filip Tofil, artysta grafik, creative director Syfon Studio;
  • Anna Wieluńska, typografka, projektantka graficzna, wykładowczyni ASP w Warszawie.

Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje audytor konkursu EY Polska. Partnerem wspierającym jest Turboposter, partnerami są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, a patronami medialnymi – Gazeta.pl, Wyborcza.pl, Radio TOK FM, Chilizet, sieć kin Helios oraz Grupa Agora.

Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej:

https://galeriaplakatu.ams.com.pl/.

 

Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non– profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy– projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.

Jak dotąd odbyło się dwadzieścia sześć edycji konkursu:

  1. Zapraszamy do... – promocja miast i regionów Polski
  2. Popatrz w chmury, zostaw mury! – walka z wandalizmem
  3. Bądź mądry – czytaj prasę – promocja czytelnictwa prasy
  4. Wszyscy jedziemy na jednym wózku – uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych
  5. Międzynarodowe Biennale Plakatu – plakat reklamujący Biennale Plakatu
  6. Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu – promocja komunikacji miejskiej
  7. Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota – społeczna rola internetu
  8. Myśl rowerowo! – promocja roweru jako środka komunikacji w miastach
  9. Fryderyku! Wróć do Warszawy! – związki Fryderyka Chopina z Warszawą
  10. Skłodowska– Curie była kobietą – wspieranie starań kobiet o równouprawnienie
  11. Dzisiaj Polska! – promocja Polski podczas prezydencji w Unii Europejskiej
  12. Miłość nie cukierki – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej, to w zastępczej
  13. Twoja sprawa – wezwanie do reagowania na przemoc
  14. Tacy jesteśmy. Polacy 1989–2014 – autoportret Polaków roku 2014
  15. Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? – dyskusja na temat przestrzeni publicznej
  16. Szekspir do nieskończoności – uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci
  17. Myślę o Wiśle – promocja Wisły w 2017 roku – Roku Rzeki Wisły
  18. Rzeczpospolita = rzecz wspólna – jak rozumiemy dobro wspólne w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
  19. Jedz ostrożnie – promocja zdrowego odżywiania i jego społecznego znaczenia
  20. Zwierzę też człowiek – zwrócenie uwagi na prawa zwierząt do godnego życia
  21. Jedenaste: Nie produkuj śmieci – apel o ograniczenie produkcji odpadów
  22. (Nie)bezpieczne pasy – wspólna odpowiedzialność kierowców i pieszych za bezpieczeństwo na przejściach
  23. Najważniejszy projekt to TY – aby życie było bogatsze i pełniejsze, trzeba zacząć od rozwijania samego siebie
  24. Wygodnie i odpowiedzialnie, czyli jak? – jak żyć odpowiedzialnie i zarazem wygodnie.
  25. Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi – co to znaczy być twórcą cyfrowym we współczesnym świecie
  26. Pojutrze – przyszłość w naszych rękach, refleksja nad tym, co nadejdzie.

Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace wyłania niezależne jury.

Powrót