2 grudnia 2025 / 12:56
Żaneta Wawrzynek zwyciężyła w 26. edycji Galerii Plakatu AMS, jednym z najważniejszych polskich konkursów poświęconych plakatowi społecznemu. W tym roku padł rekord – na konkurs napłynęło niemal 1500 prac, co potwierdza, że temat poruszył wyobraźnię projektantów w całej Polsce. W gronie laureatów znaleźli się twórcy w wieku od 28 do 74 lat, co pokazuje, że przyszłość da się projektować niezależnie od metryki.
Tegoroczny temat „Pojutrze” otwierał szerokie pole interpretacji i zachęcał twórców do zastanowienia się nad tym, jak może wyglądać świat za chwilę – zarówno w wymiarze społecznym, jak i technologicznym czy środowiskowym. Artyści sięgali po metafory, komentarze do bieżących napięć i refleksje o tym, co czeka nas tuż za rogiem. Wśród laureatów znaleźli się graficy o bardzo różnych wrażliwościach i doświadczeniach – od uznanych i utytułowanych po rozpoczynających swoją karierę: Lex Drewinski, Anna Kowalczyk-Nowak, Michał Łącki, Weronika Matyjek oraz Wojciech Mazur. Ich prace pokazują, że „pojutrze” może być niepokojące, przewrotne albo pełne nadziei, ale zawsze wizualnie odważne.
– Krótkie i prowokujące hasło 26. edycji Galerii Plakatu AMS: „Pojutrze” zachęciło do zrobienia projektów rekordową liczbę uczestników – wpłynęło niemal 1500 prac. Wśród plakatów, które członkowie jury zakwalifikowali do drugiego etapu, wiele było rozwiązań intrygujących i formalnie udanych, jednak zabrakło wśród nich zdecydowanego lidera. Dlatego jurorzy długo spierali się o to, której pracy przyznać główną nagrodę – mówi Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS.
Autorką oprawy graficznej tegorocznej edycji jest Natalia Bugaj – laureatka 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
Partnerem wspierającym 26. edycję konkursu jest Turboposter, koło naukowe ASP w Warszawie. Tworzą je studenci i młodzi twórcy zainteresowani projektowaniem graficznym, plakatem i komunikacją wizualną. Koło powstało z potrzeby eksperymentowania z formą. Organizuje warsztaty, wystawy i akcje w przestrzeni miejskiej, a jego członkowie biorą udział w konkursach i projektach artystycznych.
Zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce w 2026 r., a wybrane prace będą również prezentowane na innych nośnikach AMS w przestrzeni miejskiej.
Wyboru laureatów/laureatek dokonało jury w składzie:
Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje audytor konkursu EY Polska. Partnerem wspierającym jest Turboposter, partnerami są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, a patronami medialnymi – Gazeta.pl, Wyborcza.pl, Radio TOK FM, Chilizet, sieć kin Helios oraz Grupa Agora.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej:
https://galeriaplakatu.ams.com.pl/.
Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non– profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy– projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.
Jak dotąd odbyło się dwadzieścia sześć edycji konkursu:
Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace wyłania niezależne jury.
Powrót