Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE

24 lipca 2025 / 12:03

Raport „O tym się mówi”: Publikacja Piotra Krysiaka z Goniec.pl najbardziej zasięgowa w czerwcu

Raport „O tym się mówi”: Publikacja Piotra Krysiaka z Goniec.pl najbardziej zasięgowa w czerwcu

Artykuł Piotra Krysiaka o dyplomach Michała Kołodziejczaka zdominował czerwcowe zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji w Polsce. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

10 czerwca br. Goniec.pl opublikował tekst Piotra Krysiaka, który opisuje proceder nieuczciwego zdobywania dyplomów uczelni wyższych przez byłego już wiceministra rolnictwa Michała Kołodziejczaka. Na bazie artykułu powstało 162 publikacji w innych mediach o łącznym zasięgu 12,9 mln. To przełożyło się na pierwsze miejsce zestawienia „O tym się mówi” w czerwcu.


Na podium również Radio ZET/Onet oraz Wirtualna Polska

Na drugiej pozycji znalazła się publikacja Mariusza Gierszewskiego (Radio ZET) oraz Jacka Harłukowicza (Onet) o nielegalnym finansowaniu kampanii wyborczej Jacka Kurskiego do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku. Były prezes Telewizji Polskiej przekraczał ustalone przez PKW limity oraz przekazywał swojemu synowi pieniądze, by ominąć prawne limity wpłat. Artykuł „Cześć Zdzisiu. Nie, nie będzie żadnej afery” z nagraniami z rozmowy Kurskiego z synem zacytowano 84 razy z zasięgiem blisko 7,9 mln.


Podium zamykają autorzy tekstu „Jak prokuratura umorzyła śledztwo ws. Romana Giertycha w aferze Polnordu”. Paweł Figurski, Patryk Słowik i Szymon Jadczak z Wirtualnej Polski opisali umorzenie śledztwa, w którym Roman Giertych pełnił rolę prawnika obsługującego cztery spółki zaangażowane w wyprowadzenie kilkudziesięciu milionów złotych ze spółki Polnord. Kontrowersje budzi wysokość jego wynagrodzenia oraz fakt, że jego kancelaria obsługiwała spółki zaangażowane w transfery finansowe. Zasięg publikacji wyniósł 6,1 mln, a na publikację powoływano się 124 razy.


Publikacje o Karolu Nawrockim zamykają czerwcowe zestawienie

Czwarte miejsce przypadło cyklowi artykułów o drugim mieszkaniu Karola Nawrockiego, które można było przeczytać w Onecie. Jacek Harłukowicz i Andrzej Stankiewicz odsłaniali kulisy przejęcia mieszkania komunalnego należącego do Jerzego Ż., które miało być formą zadośćuczynienia za pomoc finansową i opiekę. Łącznie powstały cztery publikacje: „Ukryte mieszkanie Karola Nawrockiego”, „To jego mieszkanie przejął Karol Nawrocki. Znaleźliśmy 80-letniego pana Jerzego”, „Opiekunka pana Jerzego: Nawrocki nie zrobił dla pana Jerzego nic poza przejęciem jego mieszkania. I do tego bezczelnie kłamie, że płacił rachunki”, „Ujawniamy: Kawalerkę pana Jerzego Nawroccy sprzedali sami sobie” (współautorem tego artykułu był również Piotr Olejarczyk). Doniesienia Onetu utrzymały się w top 5 najbardziej zasięgowych publikacji nawet po zakończeniu kampanii oraz wyborów prezydenckich. W czerwcu zasięg wyniósł 4,6 mln z liczbą 126 cytowań.


Ostatnią publikację w zestawieniu zamyka kolejny artykuł Jacka Harłukowicza i Andrzeja Stankiewicza nt. przeszłości prezydenta-elekta. „Karol Nawrocki i tajemnice Grand Hotelu”, który ukazał się 26 maja w Onecie, opisywał ustalenia wg. których Karol Nawrocki miał uczestniczyć w procederze sprowadzania prostytutek dla gości w sopockim Grand Hotelu. Łączny zasięg został oszacowany przez IMM na 4,5 mln.


Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.


*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

Powrót